Domus Ludens

Domus Ludens – Dom, który gra to międzynarodowy projekt o wykorzystaniu gier planszowych w pracy z młodzieżą z pieczy zastępczej. Projekt trwał od stycznia 2021 do lutego 2023.

Projekt był realizowany w partnerstwie 5 organizacji z Hiszpanii, Niemiec i Polski . Projekt został sfinansowany z programu unijnego Erasamus+ , który wspiera działania w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu.

Uczestnictwo w zabawach i zajęciach rekreacyjnych jest podstawowym i globalnym prawem dzieci i młodzieży, uznanym przez Artykuł 31 Konwencji ONZ o Prawach Dziecka. W przeszłości zarówno doświadczenia praktyczne jak i różne badania naukowe podkreślały znaczenie tego prawa, zwłaszcza w kontekście indywidualnego rozwoju dziecka. Regularna aktywna zabawa wspiera kreatywność, zachowanie społeczne oraz wzmacnia zdolności poznawcze i motoryczne. Mimo całej tej udokumentowanej wiedzy nie zawsze jednak uwzględnia się szczególne znaczenie zabawy. Dotyczy to ogółu społeczeństwa, ale w szczególności dzieci i młodzieży dorastającej w ramach systemu pieczy zastępczej. Kreatywna, różnorodna i zindywidualizowana zabawa zbyt rzadko jest priorytetem. Nie jest to stan zamierzony, lecz konsekwencja braku środków, możliwości systemu a niekiedy braku pomysłu.

Celem projektu Domus Ludens była subiektywna poprawa samopoczucia oraz rozwój osobistych umiejętności młodych ludzi przebywających w instytucjach pieczy zastępczej poprzez granie w gry. Projekt miał komponent badawczy. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, czy regularna, zorganizowana i profesjonalnie prowadzona zabawa ma pozytywny wpływ na młodzież.

Nasz projekt badał wykorzystanie gier planszowych w 30 placówkach w 3 krajach. Przeszło 120 osób (wychowawców i młodzieży) przez 8 miesięcy regularnie spotykało się na sesje gier. Wyselekcjonowaliśmy 20 różnorodnych gier pozwalających trenować takie kompetencje jak: język, pamięć, myślenie przyczynowo-skutkowe i strategiczne, kreatywność, umiejętności szkolne, rozwiązywanie problemów, zdolności motoryczne/koordynację, kontrolę impulsów, wyrażanie i rozpoznawanie emocji, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie konfliktem, negocjacje, wykonywanie obliczeń, aktywne słuchanie, obserwację, skupienie/ cierpliwość/ koncentrację.

Co wynikło z naszego eksperymentu dowiecie się już podczas konferencji 9 grudnia 2022 a także z dostępnych od lutego 2023 publikacji.

Projekt jest finansowany z programu Unii Europejskiej ERASMUS+

Partnerzy, którzy wzięli udział w projekcie: